Tedd zsebre az autód!

Így add el az autódat gyorsan, hatékonyan, a legjobb áron

Kérem a járműelőéleti tanúsítványom!

Kövesd a profi nepperek gyakorlatát és hozd ki a legtöbbet az autóeladás folyamatából!

Nem kell tapasztalt autókereskedőnek lenned ahhoz, hogy gyorsan és jó áron el tudd adni a használt gépjárművedet. Elég, ha az itt következő lépéseket, tippeket és trükköket betartod. Meg fogod látni, hogy gyorsabban túl leszel az egész hercehurcán, mint korábban gondoltad és több pénz marad a zsebedben, mint azt remélni merted.

Használt autó átadás

 

Első lépés: növeld az autód értékét

Az az elsődleges cél, hogy a legjobb árat kapd az autódért úgy, hogy 1 forint elköltésével 2 forintot kapj vissza az eladáskor. Egy használt autó makulátlan gyári állapotra történő „felhozása” nyilvánvalóan vissza nem térülő befektetés lenne, de az sem lehet cél természetesen, hogy elfedd vagy eltitkold az autód hibáit! Egy komplett futóműfelújítás nem valószínű, hogy realizálható az eladási árban, de az apróságok kijavítása és néhány esztétikai trükk bevetése bizonyosan megéri majd a befektetett időt, energiát és pénzt. 

Javítsd ki a hiányosságokat!

A szemmel látható hibák és hiányosságok kijavításával nagymértékben növelhető a vevőjelöltek vásárlási hajlandósága. Itt olyan apróságokra kell gondolni, mint a hiányzó dísztárcsa pótlása, az úthibákon kinyíló kesztyűtartó megjavítása vagy a vezetékhiba miatt nem működő pótféklámpa megszerelése. Minél korosabb egy gépkocsi, annál valószínűbb, hogy sok kis hibája van, de ezen apró hiányosságok elhárításával kitűnik majd az autód a vetélytársak közül és gyorsabban, jobb áron talál majd új gazdára. 

Ruházz be egy kis kozmetikára!

Az évek során felgyülemlett kőfelverődések, nagyobb karcok és meghúzások miatt talán ráférne az autódra egy komplett fényezés, ám a minőségi munka időigényes, drága és valószínűleg nem is kapnál időpontot egy fényezőműhelynél sem a belátható időn belül. Ellenben egy egyszerű polír már megéri, ami ugyan a nagyobb hibákat nem tünteti el, de az apró karcokat mindenképpen és szép csillogást, a korábbinál összehasonlíthatatlanul jobb megjelenést kölcsönöz majd az autódnak. 

Hasonlóan jó befektetés egy alapos belső takarítás és kárpittisztítás is, hiszen ki akarna egy foltos ülésekkel rendelkező, kutyaszőrben úszó és évtizedes dohányfüsttel átitatott belterű autót megvásárolni? Néhány tízezer forint elköltése a külső-belső kozmetikára minden esetben kifizetődő beruházás, amelynek hála vonzóbb lesz az autód az érdeklődők számára és pont emiatt több pénzt is tudsz majd érte kapni. 

 Koszos használt autó szélvédő

 Vizsgáztasd le az autót!

Ha egy évnél kevesebb idő van hátra a műszaki érvényesség lejártáig, akkor erősen ajánlott azt meghosszabbítani, hogy az autót friss műszaki vizsgával hirdethesd. Ez főleg az idősebb és nem túl drága autók esetében értéknövelő tényező, de minden esetben növeli a vásárlási kedvet, hiszen az új tulajdonosnak ennyivel kevesebb „gondja” lesz új szerzeményével.

 Kérj járműelőéleti tanúsítványt az autódhoz!

Meg fogod tapasztalni, hogy az érdeklődők nagy része kifejezetten bizalmatlan lesz veled és az autóddal szemben. Ez a fajta hozzáállás teljességgel érthető a mai világban, amikor annyi átverésről hallani a használtautó-piacon. Éppen ezért kérj egy járműelőéleti vizsgálat és tanúsítványt az autódról, ami feltárja az autód előéletét és teljes transzparenciát biztosít a vevőjelöltek számára! Ez még akkor is megtérülő befektetés, ha vannak hiányosságai a gépkocsinak, hiszen növeli a másik fél bizalmát és így közvetve a vásárlási hajlandóságát. 

Második lépés: készíts profi hirdetést!

A hirdetéssel fognak az emberek először találkozni, ezért kiemelten fontos, hogy az a lehető legjobban sikerüljön, a lehető legjobbnak mutassa az autódat. A hirdetésre úgy kell tekintened, mint az önéletrajzodra, ami a belépőt jelentheti álmaid munkájához. A hirdetés egy reklám, ami felkeltheti az érdeklődést vagy éppenséggel eltántoríthatja a vevőket. Persze nem szabad átesni a ló túloldalára sem, valótlanságot állítani a hirdetésben vagy az autót a valóságosnál jobbnak bemutatni sem szabad!

A jó fotók elengedhetetlenek

Nem szükséges műtermi képeket készítened az autóról és utómunkára vagy retusálásra sem kell majd időt szakítanod. Elegendő, ha megfelelő fényviszonyok között, egy jó helyszínen, minden fontos részletet megmutatva elkészíted a hirdetési fotókat. Profi kamerára sem kell beruháznod, a célra tökéletesen megfelelnek a ma kapható okostelefonok képességei is. Az alábbiakat tartsd szem előtt a fényképek elkészítésekor:

  • kívül-belül alaposan takarítsd ki az autót a fotózást megelőzően
  • készíts az autóról több képet is, hogy később kiválogathasd a legjobban sikerülteket
  • a fotók tárgya (az autó) a képek közepén helyezkedjen el
  • minden oldalról mutasd be az autót és készíts fotókat 45 fokos szögből
  • légy kreatív és keress új perspektívákat, guggolj le vagy éppenséggel emeld a fejed fölé a kamerát és úgy fotózz
  • készíts elegendő képet a belső térről is, különösen a műszerfalról ne feledkezz meg
  • törekedj arra, hogy a fotók legyenek élesek, jól fókuszáltak, ha nem értesz a fotózáshoz, használd a telefon kamerájának az automatikus beállításait
  • a képek legyenek minimum full HD felbontásúak
  • olyan helyszínt keress, ahol lehetőleg nincs más autó, a legjobb, ha kint a természetben fotózol
  • zöld autót ne a zöld fűben, fehér autót pedig ne a havas tájban fotózz
  • a hajnali sötétség, az esti szürkület, de még a szikrázó napsütés sem feltétlenül alkalmas a jó fotók elkészítéséhez, a legjobb, ha a naplementében vagy fátyolfelhős, szórt fényt adó időben készíted el a képeket

Használt autó hirdetés

 

A jó hirdetési szöveg aranyat ér

Biztosan találkoztál már pongyolán megfogalmazott, nyelvtani hibáktól hemzsegő hirdetésekkel és olyannal is, amelynek olvasása során már azonnal tudtad, hogy ettől az embertől biztosan nem fogsz autót vásárolni. Egy korrekt, minden részletre kiterjedő, közepesen hosszú, őszinte hirdetés bizalmat ébreszt az emberekben és valósággal megsokszorozza az érdeklődők számát. Érdemes megfogadnod a következő javaslatokat:

  • a hirdetési szöveg elején fogalmazd meg, hogy miért eladó az autó
  • ne használj nagybetűket, mert az nehezebben olvasható és azt az érzetet kelti, hogy kiabálsz
  • ne sorold fel az összes extrát (senki nem kíváncsi arra, hogy hátul is van középen fejtámla), helyette a fontosabbak, értékesebbeket vagy különlegesebbeket említsd meg
  • beszélj az autó előéletéről, kártörténetéről és szervizmúltjáról
  • minden értéknövelő tényezőt említs meg a hirdetés szövegezésekor (járműelőéleti tanúsítvány, működő extrák, friss műszaki, gumigarnitúrák, tartozékok, vezetett szervizkönyv, stb.)
  • sorold fel a komolyabb javításokat, amelyeket te csináltattál meg az autón
  • érdemes az autó aktuális hiányosságait is megemlíteni, mert növeli az érdeklődők bizalmát, de csak olyat írj le, ami nem túl elrettentő, a nagyobb hibákról a telefonos érdeklődés vagy a személyes találkozó során tégy inkább említést
  • ha szeretnéd, hogy a megfelelő érdeklődők keressenek, akkor ne azt írd, hogy „nepperek, tesók és tesztpilóták ne hívjanak, próbakör csak pénzzel a zsebben”, hanem inkább azt, hogy „csak komoly vásárlási szándékkal rendelkező érdeklődők jelentkezését várom, autókereskedők kérem, ne keressenek, magam szeretném értékesíteni az autót”
  • a vételárra vonatkozó javaslat az, hogy olyan árat adj meg, amiből még hajlandó vagy valamennyit engedni, nem érdemes kijelentened, hogy az „ár fix”
  • a hirdetés végén köszönd meg, hogy az érdeklődők rászánták az idejüket annak elolvasására

 

Találj ki egy jó árat!

A valós értéket hűen tükröző vételár (irányár) megadása nem egyszerű feladat. A korrekt ár megállapításához némi piacismeret szükséges, hiszen az autó értékét a kínálat, elsősorban a többi hasonló autó ára határozza meg. Ha túl alacsony árat adsz meg, elkótyavetyéled az autód, ha túl magasat, vajmi kevés az esély arra, hogy belátható időn belül el tudod adni. Hatalmas segítséget nyújt a legjobb ár megtalálásában a járműelőéleti vizsgálat és tanúsítvány.

A hozzáértő szakemberek által elkészített dokumentumnak részét képezi egy értékbecslés is, amely a futásteljesítmény, a felszereltség, valamint a kártörténet és szervizmúlt alapján kerül meghatározásra. A tanúsítványban megfogalmaztak szerint és az autó aktuális állapotának tükrében már sokkal könnyebben megadható egy olyan ár, amellyel jól jársz eladóként és a vevő is valós ár-érték arányban fizet az autóért.

Töltsd fel a hirdetést a népszerű platformokra!

Minél több autóhirdetési portálra töltöd fel az autódat, annál több emberhez jut el az információ, és a nagy számok törvénye alapján annál hamarabb lesznek érdeklődőid, vevőjelöltjeid végső soron pedig vevőd is. Törekedj arra, hogy a hirdetés feladása közben mind a saját, mind az autóra vonatkozó adatokat helyesen add meg! Minél több részletet megadsz, annál korrektebben tájékoztatod a közönséget.

Az adatok kitöltése és a szövegezés után tölts fel annyi képet, amennyit csak lehetséges! Érdemes fizetni azért a szolgáltatásért, hogy legalább 10-12 kép mellékelhető legyen és azért is, hogy az érdeklődők ingyenesen rájuk is nagyíthassanak. Ne felejtsd el, hogy dokumentumokat is feltölthetsz, akár a járműelőéleti tanúsítványt is! 

Emeld ki a hirdetést, ha jónak látod!

Végezetül, az autó értékétől függően pénzért kiemelheted a hirdetést – de az aktuális árak ismeretében minden esetben mérlegelned kell, hogy megéri-e a befektetés. Egy biztos, az értékesítési folyamatot lerövidítheti a kiemelés, de akkor is jól jöhet a plusz reklám, ha olyan ritka autód van, amire nem szokásuk rákeresni az embereknek vagy éppen ellenkezőleg, nagyon népszerű típust árulsz és szeretnéd, hogy a tiéd kitűnjön a tömegből.

Ford Focus használt autó hirdetés

 

Harmadik lépés: az autó bemutatása

A telefonhívások fogadása

A folyamatosan csöngő telefon ugyanúgy árulkodó jel a hirdetés milyenségéről, mint a teljes csend. Ha sokan hívnak, nagyon sikeres lett a kampányod (vagy nagyon olcsó árat adtál meg), ha pedig senki nem hív, akkor valamit elrontottál. A telefonhívások száma a legjobb visszajelzés arra vonatkozóan, hogy valamit máshogy kellene csinálnod. Ha nincsenek érdeklődők, ugorj vissza a korábban tárgyaltakhoz.

A sokadik hívás után fárasztónak tűnhet, de minden érdeklődőnek add meg a kijáró tiszteletet és szánd rá a kellő időt, mert nem tudhatod előre, kiből lesz végül a vevőd! A felmerülő kérdésekre mindig készségesen válaszolj, akkor is, ha egyébként leírtad a választ a hirdetésben, előfordulhat, hogy az emberek csak megerősítést várnak az leírtakhoz!

Hol legyen a helyszíni szemle?

A szemle lebonyolításához a legideálisabb helyszín egy publikus, ám mégsem túl forgalmas terület. Egy félreesőbb bevásárlóközpont parkolója, esetleg egy benzinkút területe ideális választás lehet, ahol nyugodtan be tudod mutatni az autódat. Nem érdemes a saját lakcímedre rendelni az érdeklődőket, mert senkinek nem kell tudnia, hol laksz és az autó hol található egyébként.

Így érkezz a szemlére!

Az autó megmutatása az egyik legfontosabb mozzanata az értékesítés folyamatának. Kiemelten fontos, hogy érkezz a megbeszélt időben és érkezz kívül-belül, alaposan kitakarított autóval! Ne feledd, az első benyomásra csak egyszer van lehetőséged és a jó első benyomás már önmagában is fél sikert jelent! Legyenek nálad az autó papírjai, bizonyosodj meg róla, hogy nálad van a forgalmi, a törzskönyv, a szervizkönyv és a szervizszámlák és az sem árt, ha a pótkulcsok is a zsebedben lapulnak. Sőt, előre beszerezhetsz egy adásvételi szerződést és egy formanyomtatványt arra az esetre, ha foglaló átadására kerülne sor. A lényeg, hogy legyél felkészülve arra az eshetőségre is, hogy azonnal elviszik az autódat!

A helyszíni szemle menete

A vevőjelölt át fogja vizsgálni az autót, minden olyan részletet le fog ellenőrizni, ami számára fontos. Érdemes teret biztosítanod a számára, ne akarj mindent te megmutatni vagy a szájába rágni! Légy elérhető, ha van kérdés, de nem szabad túlságosan tolakodónak lenni! Mindazonáltal ne menj messzire sem, az autó tulajdonosaként jogod van közelről nyomonkövetni az átvizsgálás teljes menetét!

A szemle rendszerint az autókörbejárásával kezdődik, amelyet a motortér, az alváz, majd a belső átvizsgálása követ. A motor beindítására is sor szokott kerülni, ilyenkor a precízebb érdeklődők az extrák működését is végig szokták próbálni. Nem marad el általában a néhány kilométeres próbakör sem, amelyre érdemes lehetőséget biztosítanod, ám gyanús esetekben, amikor valaki csak komolytalan tesztpilótának tűnik, vagy megítélésed szerint nincs autóvezetésre alkalmas állapotban, ezt természetesen megtagadhatod.

Engedjem-e a helyszíni vagy a szervizes átvizsgálást?

A nagyobb értékű használt autóknál az alapos vevőjelöltek jogot formálhatnak arra, hogy a vásárlás előtt szakemberrel is átvizsgáltassák a kiszemelt autót. Ezt érdemes megengedned, hiszen, ha jó állapotnak örvend az autód, a vásárlás valószínűleg meg is fog történni, ha pedig mégsem, akkor a kezedben lesz egy szakemberek által készített dokumentum, ami alátámasztja az autód értékét vagy amely alapján módosíthatod a vételárat, ha szükséges.

A helyszíni szemle vagy állapotfelmérés mellett szól, hogy számodra sokkal kényelmesebb, mert a te általad megadott helyszínen és az általad kiválasztott időpontban fogják megtekinteni az autód. Szakszervizben történő átvizsgálás megszervezése kissé bonyolultabb lehet és szükségessé válhat, hogy esetenként nagyobb távolságra lévő helyszínre kelljen ellátogatnod. Ami kiemelten fontos, hogy előre tisztázzátok, ki fizeti az átvizsgálást!

 

Gyanús használt autó kereskedő

Negyedik lépés: a papírmunka

Az áralku

Használt autó megvásárlása előtt szokás alkudni a megadott vételárból, erre te is legyél felkészülve! A korrekt érdeklődők a helyszíni szemle után kerítenek sort az áralkura és nem mondanak irreálisan alacsony összegeket. A felkínált összeg bemondásakor határozottnak kell lenned, ha tudod mi az autód valós piaci értéke, akkor ne add áron alul! Működő trükk, hogy azt mondod, vannak más érdeklődők is az autóra, megvárnád, ők milyen árat ajánlanak érte. Ha tetszik neki az autó és nem akar lemaradni róla, fog ajánlani egy korrektebb összeget is.

Csak adásvételivel vagy üzembentartóival is el lehet adni az autót?

Autót értékesíteni kizárólag adásvételi szerződéssel lehetséges! Azok a vevők, akik üzembentartó-váltás mögé kívánják elrejteni az autóvásárlást és ezzel mentesülni akarnak az átírással járó költségektől, más turpisságokra is képesek. Minden esetben az a tiszta és a tisztességes, ha a tulajdonosváltás hiánytalanul kitöltött, tanúk által aláírt adásvételi szerződéssel kerül hitelesítésre.

A vételár kiegyenlítése

A kialkudott árat megkaphatod egy összegben készpénzben vagy utalással is. Szerencsére ma már az utalások szinte azonnal megérkeznek belföldön, így hamar meggyőződhetsz a tranzakció sikerességéről. Nagyobb értékű autók esetében felmerülhet a vételár több részletben történő kiegyenlítése is, ekkor az adásvételi szerződésben rögzíteni kell annak módját, ütemezését és határidejét.

Fontos, hogy ha foglalót kapsz, akkor arról szülessen hivatalos dokumentum! Ne feledd, hogy ha miattad hiúsul meg az üzlet, akkor a foglaló kétszerese jár vissza a vevőjelöltnek, ha pedig miatta nem kerül sor az adásvételre, akkor megtarthatod a foglaló összegét, amely rendszerint a vételár 10-20 %-a! Lízingelt autó esetében a tulajdonos lízingcéggel vagy a finanszírozó hitelintézettel kell felvenni a kapcsolatot az ügylet pontos menetére vonatkozóan.

Az autó átadása

Ha már nálad van a remélt összeg, az adásvételi szerződést kitöltöttétek, akkor megtörténhet az autó átadása új tulajdonosának. Ekkor át kell adnod számára az autó összes kulcsát, a forgalmit, a törzskönyvet, a szervizszámlákat, szervizkönyvet és minden kialkudott extra tartozékát is (pl. gumigarnitúrák, tetőcsomagtartó, stb.). Az új tulajdonos kötelessége arról meggyőződni, hogy a megvásárolt autó alkalmas-e a közúti közlekedésre, a kötelező tartozékokkal rendelkezik-e és neki kell megkötnie az új kötelező gépjármű felelősségbiztosítást is. Az adásvételi szerződés négy oldalból áll, az első kettő az új tulajdonosé, a 3-4. oldal pedig az eladót illeti meg.

Az eredetiségvizsgálat

Az áralku része szokott lenni annak tisztázása, hogy ki fizeti a tulajdonosváltáskor kötelező eredetiségvizsgálat díját és az is, hogy ki, mikor intézi. Az okmányirodai átírás során lesz szükség a sikeres eredetiségvizsgálatot igazoló okiratra. Rendszerint az adásvételt követően az tulajdonos szokott ennek elintézéséről gondoskodni, de a pontos ügymenet megegyezés kérdése. Ha eladóként te intézed, ne feledd, hogy a kiállított igazolás csak 60 napig érvényes és újból meg kell csináltatnod, ha nem sikerül addig értékesítened az autódat.

 

20 ezres bankjegyek

 

Ötödik lépés: teendők az adásvétel után

Az okmányiroda

A vevő kötelessége 8 napon belül bejelenteni az adásvétel tényét a közlekedési hatóság számára az Okmányirodában vagy a saját Ügyfélkapuján keresztül online. Ennek ellenére erősen javasolt, hogy eladóként te is bejelentsd az ügyletet, hogy később minden vitás, esetleg az új tulajdonos által elfelejtett átírásból fakadó kellemetlen helyzet rendezhető legyen.

A biztosítás lemondása

Ne felejtsd el lemondani a biztosításaidat az autóról, amelyet úgy tehetsz meg, hogy eljuttatod a biztosítótársaság számára az adásvételi szerződés beszkennelt változatát! Ha túlfizetésben vagy, akkor arányosan visszakapod a már kifizetett összeget.

Az autóhirdetés törlése

Az eladásának legeslegutolsó lépése, hogy letörlöd az aktív hirdetéseket, hogy elkerüld a felesleges telefonhívásokat és érdeklődőket.

Tesla Model 3 átadás

 

Kérem a tanúsítványom